Mittwoch, 2. Januar 2013




















Ich grüsse den gestern nacht mal wieder rein zufällig angereisten Piloten hoch oben über dem Anwesen des Kardinals nebenan. Wie geht es der Familie? Herr Zahn, der mir damals nicht sagen wollte, wer denn nun seine Kollegen in Düsseldorf sind, auch durch professionell inszenierte Fick-Einsätze mit hobbypsychologischen Drohkulissen wie beispielsweise der Shock and Awe-Strategie lassen sich professionell geschulte Politikwissenschaftlerinnen mit Intuition, roten Haaren und großer Nase aufgrund einseitiger Vererbung nicht an die lange Leine legen, und der mir auch nicht mitteilen wollte, woher diese kleinen 24/7-Informationsschnipsel in den Sätzen kamen, das und viele weitere Episoden in der Umgebung und am Telefon wird wohl erst das Ermittlungsverfahren klären müssen, zu dem es sicher kommen wird unabhängig vom Ergebnis, da selbstverständlich auch andere aktiv sind, erst recht kommen wird nach der doch interessanten Weihnachtssepisode, dieser Herr also hatte auch schon mal dezent auf die zum Telefongespräch passend kurze Flugstrecke Ehrenfeld-Innenstadt des Helikopters hingewiesen. Wo ist eigentlich das schmückende Schaf mit Rolli geblieben? Und wie lang ist im Durchschnitt die Lebenszeit von alten und neuen Kameraden samt Angehörigen aus der natürlich nicht existierenden internationalen Organisation Odessa? Was war noch mal die Todesursache bei meinem Vater? Nun, es gibt viele aktive Organisationen. Schon gemerkt: Nazi-Nutten- und Miet-Matratzen-Land wird abgebrannt. 10 bezahlt 12, ansonsten wird alles dreifach teuer. Und Bildung tut allen gut:






"When our small prop cargo plane, flown by hotshot Russian pilots who bragged they had fought in Chechnya, landed perilously close to the sacred "Shaman's Rock" of Olkhohn Island, my heart sank. "Could they really not have found another spot to put the noisy plane down?"
I thought, but it was too late to say anything. Our local mixed background Buriat-Russian guide und greeter seemed to think nothing it, a bad sign. I was not particulary surprised when the chief shaman of the region, the controversial Valentin Khagdaev, stood us up. For me, this was the closest the trip came to al personal pilgrimage, and I decided to be as privately respectful on the island as possible, careful to avoid areas that I knew where off-limits to women, careful to talk to as many female elders as I could in our short time on this island that had only just gotten its first electric lines.





... In this century of increasing globalization and encroachment on lands for energy and mineral exploration, keeping sacred sites secret may become an impossible luxury. Throughout the North, indigenous people have to share with trusted outsiders some of their secret knowledge so that it can be kept for posterity (compare Novikova 2004; Kasten 2004). At times, development incursions can neccessitate court cases involving ethnographic expertise, as in the U.S., Canada and Australia. They can necessitate painful paradoxes, buying into "global systems", to protect local systems (compare Tsing 2005).





The lands, rivers and forests that are the manifications and roots of spiritual connectedness and yearning are best protected by indigenous acitivists, local ethnographers, and healers in the broadest sense. But sometimes open-minded sociocultural anthropologists with Western, European or Russian backgrounds can mediate and moderate misunderstandings concerning attributed "primitiveness" or the outmodel nature of shamanic beliefs. They can defend indigenous rights to sacred land and can give credibility to interconnected folk healing and ecological philosophies. In this context, anthropology becomes a sacred trust fertilized by ongoing relationships of many kinds. You do not have to become an apprentice shaman, an arduous path not to be taken lightly, to communicate respect for shamanic knowledge.









In: Marjorie Mandelstam Balzer
Shamans, Spirituality and Cultural Revitalization.
Explorations in Siberia and Beyond.






















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